Log in
Simracing.NLForumSims & CompetitiesSimBin/Blimey GT & RACE seriesGT/RACE Nieuws en discussie Berichten sinds laatste bezoek

Het grote GTR2 setup topic
Moderators: NL.GTR Organisatie, NL.RACE Organisatie, Redactie GTR voorpagina
Nieuw onderwerp plaatsenReageren Vorige onderwerpVolgende onderwerp
Pagina 1 van 5 [207 Posts] Ga naar pagina: 12345 
 Het grote GTR2 setup topic
Alles over setups voor GTR2 kun je hier kwijt

GTR2 is er en iedereen is druk aan het oefenen en testen. Setuppen van de auto lijkt behoorlijk op GTR, maar mijn ervaring is dat sommige settings wat andere gevolgen hebben. Dat komt vast omdat het physics model toch wat anders in elkaar zit. Hoog tijd dus om over setups te gaan lullen!

Ik kwam alvast een heel mooi hulpmiddel tegen op RSC.
http://forum.rscnet.org/showthread.php?t=268206&page=2

Een heel handig Excel sheet voor de (competitieracende) simmer!

Terug naar boven
Ik heb voor mezelf wel het gevoel dat het setuppen in GTR makkelijker gaat, ik bedoel te zeggen dat je duidelijk voelt wat de auto doet en dat je elke aanpassing ook werkelijk voelt. Kan ook best zijn dat ik inmiddels door heb wat alle veranderingen betekenen en dat het dus gewoon door mijn eigen kunnen komt dat het makkelijker gaat.
Vooral de Maserati vind ik tot nu toe een leuke auto om te setuppen.
Terug naar boven
Mjah ik vindt het setuppen beetje vreemd gaan, ben alleen nog met de BMW op de baan geweest enne... Onderstuur hoogst irritant, er is al een heleboel uit maar heb nu eindelijk een oplossing...

Normaal gesproken verhhoog je de rollbar achter zodat ie gaat oversturen... Ok maximaal gezet voorkant op 80 en ja dan wil ie wel een beetje insturen maar niet zoals ik dat wil.... Uiteindelijke oplossing harde vering achter zachte demping en veel minder camber achter...

Niet helemaal logisch imo... Normaal gesproken als je band vlakker staat zou je in principe meer grip hebben bij insturen dan dat ie veel camber heeft....

Mjah kan ook aan mij liggen hoor...

Ow en weet iemand of we een SIMRACING.nl setup map kunnen aanmaken op de online file sectie?? Ik heb dat zelf met GTR1 welles gedaan maar met gtr2 lukt dat niet zo... Ow en mijn setups staan in de diverse baan mappen tot zoverre beginnnende met de naam HUT... Dusseh als je bmw rijdt probeer maar effe....

<---- more statistics!!!

My3id Gaming - 3id R.Hut - Setupgrid

Terug naar boven
Koopa schreef:

Niet helemaal logisch imo... Normaal gesproken als je band vlakker staat zou je in principe meer grip hebben bij insturen dan dat ie veel camber heeft....

Mjah kan ook aan mij liggen hoor...

Dat ligt inderdaad aan jou ...

Hoe meer camber (schuiner de band staat) des te beter kan je een bocht insturen....maar des te harder slijt ook je band.
Kijk maar eens goed op TV hoe auto's op hun banden staan (touringcars) met sprint races (heel veel camber) en met endurance races (veel minder camber).

Verder is dat excel sheet echt mega duidelijk, super ...

Hier in het groot! <------- Vernieuwde foto!

Vergaande glorie ...

Terug naar boven
Super, dit helpt me echt! 2.11.456 op Spa 2004 al

R-Force 1-6

Terug naar boven
Nee Albert je begrijpt me niet goed...

Ik heb het over de achterkant, voorkant kan ik neit beter krijgen simpel... De minder camber achter de meer overstuur maar zoals je zegt de schuiner de meer grip in een bocht dus dat klopt wel...

<---- more statistics!!!

My3id Gaming - 3id R.Hut - Setupgrid

Terug naar boven
Koopa schreef:
Nee Albert je begrijpt me niet goed...

Ik heb het over de achterkant, voorkant kan ik neit beter krijgen simpel... De minder camber achter de meer overstuur maar zoals je zegt de schuiner de meer grip in een bocht dus dat klopt wel...

Minder Camber achter=minder grip achter=overstuur.
...
Terug naar boven
Koopa schreef:

Normaal gesproken verhhoog je de rollbar achter zodat ie gaat oversturen... Ok maximaal gezet voorkant op 80 en ja dan wil ie wel een beetje insturen maar niet zoals ik dat wil.... Uiteindelijke oplossing harde vering achter zachte demping en veel minder camber achter...

Ligt eraan wat voor over/onder stuur je hebt. Als je onderstuur hebt in langzame bochten, moet je je Front ARB verlagen/ je rear ARB verhogen.

Heb je onderstuur in snellere bochten, kan je je Front ARB verhogen/ Je rear ARB verlagen. Of gewoon je achter vleugel wat lager zetten ...

Ik merk dat ik het snelste ga als ik m'n achtervleugel wat lager zet, om zo iets minder overstuur te creeeren in de snellere bochten, terwijl ik de Front ARB een flink stuk verlaag, om veel grip te hebben in wat langzamere bochten.

Die excel is echt mega handig idd! Daar staat alles wat je nodig hebt in een goed stappenplan .... Enige wat ik wel gek vindt, is dat in de excel sheet slow bump én rebound gelijk worden gesteld.

Tim Mosmans

Terug naar boven
Excel-bestand is inderdaad handig. Heb hem ook gelijk geprint en bij m'n PC gehangen ...
Terug naar boven
Richard117 schreef:
Excel-bestand is inderdaad handig. Heb hem ook gelijk geprint en bij m'n PC gehangen ...

same here, mooi nietje dr doorheen. ...

R-Force 1-6

Terug naar boven
Alex schreef:
Richard117 schreef:

same here, mooi nietje dr doorheen. ...

Hehe, je gelooft het niet, maar hier hangt ie ook hoor. ...
Goede tip ook om telkens stap voor stap uit te proberen en je setup dan te saven met het nummer van de stap waar je gebleven bent.

Terug naar boven
A;s je de volgorde van deze stappen onthoud, en je weet precies wat je moet doen, heb je op een gegeven moment het hele plan niet eens meer nodig ...

R-Force 1-6

Terug naar boven
Als iemand het geconverteerd heeft wil die het dan naar mij pm-en..........heb geen exel. ...
Terug naar boven
BuG@WaR schreef:
Als iemand het geconverteerd heeft wil die het dan naar mij pm-en..........heb geen exel. ...
Voila:
Gratis excel viewer ...
Terug naar boven
Hey thanks ! Ik ga 'm uitprinten en uit men hoofd leren, ik wordt de nieuwe SETUP KING !!! ... ...
Terug naar boven
Ik weet niet of het slim is om zomaar de volgorde van de setup sheet te volgen. Zelf denk ik dat je moet beginnen met de onderdelen die de grootste invloed hebben op de wagen en zo terugwerken naar die laatste kleine instabiliteit die er met aanpassing van de dempers uitgehaald kunnen worden.

Vanaf scratch doe ik tegenwoordig het volgende:
0) Kies globaal de vleugelinstelling en banden configuratie (soft/med, med/med)
1) Differentieel
2) ARB voor en achter
3) Caster
4) Versnellingen

-) op dit punt moet de wagen al heel netjes rijden maar kan nog instabiel zijn op bepaalde punten of hobbels. De het bovenstaande kun je natuurlijk herhalen voor een nog beter resultaat.

5) Springs
6) Camber
7) Pressure

-) Bandjes zijn klaar en hebben de juiste temps.

8) Het tot in de puntjes uitwerken van een setup kun je doen door flink aan de dempers te gaan sleutelen. bij de dempers is het van belang te weten in welke richting het gewicht zich verplaatst. Het sleutelen aan deze instellingen is een zeer tijdrovend iets en kun je net zo gemakkelijk uit een Huttu setup halen (tip!)

Als laatste heb je dan nog de packers en de toe-in / toe-out. Toe in wijzigd nog wel eens een klein beetje om de instuursnelheid te wijzigen, maar verder worden deze settings eigenlijk nooit aangepast.

Remmen, radiator e.d. heeft iedereen anders staan en die pas je aan na gelang de testrondjes vorderen.

Nurburgring sub 8min status - Brabham: 8:12.157

Terug naar boven
sheet gelezen, heeft al ongeveer dezelfde volgorde... ...

Terug naar boven
Ruudje schreef:

Hehe, dat moet een van je mannelijke trekjes van je androgyne persoonlijkheid zijn Ruud, eerst proberen en dan pas de handleiding lezen. ...

Terug naar boven
The Dijk schreef:
Ruudje schreef:

Hehe, dat moet een van je mannelijke trekjes van je androgyne persoonlijkheid zijn Ruud, eerst proberen en dan pas de handleiding lezen. ...

... ...

Terug naar boven
Jurjen schreef:
BuG@WaR schreef:
Voila:
Gratis excel viewer ...
... Thanks Jurjen.
Terug naar boven
Yoooow,

ik ben hier nieuw en nog nOOb in autosport.
Ik oefen vooral met de ferrari 575 GTC #13 (zelfde auto als den demo) en haal er zonder te setuppen 1:42.8 mee in Barcelona (zelfde circuit als in demo). Ik rij in Simulation mode met alle hulp opties uit (behalve de clutch wegens gebrek aan een clutch pedaal).

Toen ik wat zat te prutsen met de setups haalde ik 1:41.2 (enkel diff- power en coast wat aangepast). Nu heb ik die excell sheet 'Setup your car in 21 steps' afghaald. En dat ziet er mij idd heel handig uit.

Maar ik geraak er toch nog niet altijd aan uit:
bvb bij stap 2 brake duct, ik snap wel wat ik moet doen, maar weet niet waar ik de brake temperature kan aflezen.
Ook in MoTeC zit ik wat vast, in het programma vind ik wel bvb de Ride Height. Maar weet niet goed hoe dit af te lezen. Aangezien de curve vaak onder 0.0 gaat, en hieruit kan ik dus niet aflezen wanneer de auto precies de grond raakt.

Of de banden temperaturen. Ik heb begrepen dat een band 3 verschillende metingen heeft (uiterste, midden en binnenste). Maar waar lees ik die af? In de garage setup menu staan de banden altijd aangeduid met 20/20/20, ook na tientallen laps.

Ik heb in de driving school alle basics succesvol afgerond, en bij de meeste zelfs goud gehaald. Dus ik denk dat het rijden zelf wel OK is, nu nog leren setuppen.

Dank bij voorbaat,

Greetz.

Dont let yourself get attached to anything you arent willing to walk out on in 30sec flat if you feel the heat around the corner.

Terug naar boven
Hoi Jeron,

Setuppen is heel erg moeilijk, ik probeer het ook onder de knie te krijgen. Het moeilijkste van setuppen is dat het verschrikkelijk veel tijd kost.

Als ik zo jou tijden lees denk ik dat je nog niet aan setuppen moet denken. Met setuppen win je misschien de laatste 1 a 2 secondes. De snelste tijden (even snel op gtr2 rank gekeken) op Barcelona zitten in de 1:32ers.

Dit betekent dus dat je daar nog veel te ver vanaf zit om die laatste 1 a 2 seconden te gaan winnen.

Mijn advies is dus ga gewoon lekker rondjes rijden met de standaard setup en je zal zien dat je zo 5 seconden van je tijd af kan rijden. Dan pas aan setups gaan denken.

Wat je wel kan doen is iets minder benzine meenemen, wing achter iets omlaag (bijvoorbeeld naar 8), toeren naar maximaal en je banden wisselen naar soft/soft.
Terug naar boven
Jeron schreef:

Of de banden temperaturen. Ik heb begrepen dat een band 3 verschillende metingen heeft (uiterste, midden en binnenste). Maar waar lees ik die af? In de garage setup menu staan de banden altijd aangeduid met 20/20/20, ook na tientallen laps.

Jij komt de pits in en stopt bij je crew, gok ik zo ...
Als je gewoon op esc drukt kun je in het setup-screen de temperaturen zien. Rem-temperaturen kun je op je motec display zien.
Terug naar boven
k33z schreef:

Wat je wel kan doen is iets minder benzine meenemen, wing achter iets omlaag (bijvoorbeeld naar 8), toeren naar maximaal en je banden wisselen naar soft/soft.
... en de blik op oneindig.
Terug naar boven
Richard117 schreef:

Als je gewoon op esc drukt kun je in het setup-screen de temperaturen zien. Rem-temperaturen kun je op je motec display zien.

Ja idd, kben net gaan kijken in MoTeC en heb het daar ook gemerkt. Bij het inrijden van de pits lopen de banden nog op tot 70 en wanneer ik tot stilstand kom direct weer alles op 20.

Allé, dan denk ik dat ik nog wat moet oefenen.
1:32 is wel heel erg snel vindek. Zelf heb ik de AI nog maar 1:37 zien halen.

Ik merk van mezelf wel op dat ik altijd iets te vroeg rem. Mss moet ik mij hierop baseren om het te verfijnen?

Dont let yourself get attached to anything you arent willing to walk out on in 30sec flat if you feel the heat around the corner.

Terug naar boven
Voor GTR: http://www.schuerkamp.de/zope/gtrank

Voor GTR2: http://www.schuerkamp.de/zope/gtr2rank

Erg handige site's om je tijden te bekijken en vergelijken! ...
Terug naar boven
k33z schreef:

Tnx, dat heeft idd geholpen. Kheb nu 1:39.8 behaald en heb het gevoel dat het nog beter kan, maw kheb die lap niet perfect gereden. Kheb mezelf ook betrapt op een apex-exit (turn2) die ik sneller kan nemen.

Terug naar boven
Jeron schreef:
Richard117 schreef:

Ja idd, kben net gaan kijken in MoTeC en heb het daar ook gemerkt. Bij het inrijden van de pits lopen de banden nog op tot 70 en wanneer ik tot stilstand kom direct weer alles op 20.

Dan worden je banden gewisseld omdat je gestopt ben bij je crew, en je nieuwe banden zijn dan weer 20 graden.

@Marcel:

Bedankt voor de GTR2rank, zoiets zocht ik. Eens even proberen alles weer groen te krijgen ...
Terug naar boven
Hey allemaal...

Ik ben ook nieuw hier... Ik speel al sinds GPL... Maar ik heb nooit echt begrepen hoe ik een wagen moet afstellen! ...

Verder dan de banden, versnellingen en vleugels kom ik niet...

Ik reed dan ook normaal altijd met de setups die al bij het spel zaten... Probleem is dat die bij GTR2 er niet meer zijn! En wat ik ook probeer, het draait altijd uit op niks... Ik heb met pijn en moeite een 2.13... op Spa gehaald met een Maserati, maar het schijnt dat veel mensen met een goede setup er nog 3 seconden vanaf snoepen... En dat gebeurt dus ook op andere tracks... Heeft iemand hier geen voorgekauwde setups? ...
Terug naar boven
Wimmel-F1 schreef:
Hey allemaal...

Ik ben ook nieuw hier... Ik speel al sinds GPL... Maar ik heb nooit echt begrepen hoe ik een wagen moet afstellen! ...

Ik reed dan ook normaal altijd met de setups die al bij het spel zaten... Probleem is dat die bij GTR2 er niet meer zijn! En wat ik ook probeer, het draait altijd uit op niks... Ik heb met pijn en moeite een 2.13... op Spa gehaald met een Maserati, maar het schijnt dat veel mensen met een goede setup er nog 3 seconden vanaf snoepen... En dat gebeurt dus ook op andere tracks... Heeft iemand hier geen voorgekauwde setups? ...

Kijk eens naar de setup-guide uit de openings-post ipv direct om setups te vragen ...
Terug naar boven
Richard117 schreef:
Wimmel-F1 schreef:
Hey allemaal...

Kijk eens naar de setup-guide uit de openings-post ipv direct om setups te vragen ...

Ja maar besef je wel dat het schrijven van een post maar 2 minuten kost en het leze van zo'n guide misschien wel langer dan een kwartier duurt en ook nog eens in het Engels. Stel je voor dat je al die moeite zou doen!

Frits Hermes

Terug naar boven
Fritsie schreef:
Richard117 schreef:
Wimmel-F1 schreef:
Hey allemaal...

Ja maar besef je wel dat het schrijven van een post maar 2 minuten kost en het leze van zo'n guide misschien wel langer dan een kwartier duurt en ook nog eens in het Engels. Stel je voor dat je al die moeite zou doen!

In het Frans kan ook nog ...
Terug naar boven
Wimmel-F1 schreef:
Hey allemaal...

He Wimmel - welkom ...
Ik mis ook een paar standaard setups - maar iedereen begint net dus denk dat die nog even op zich laten wachten. Moeilijkste is altijd datgene vinden wat het beste bij je past.
Als je specifieke vragen hebt over setups en/of voor een bepaalde baan/auto is het wat makkelijker om op te antwoorden.
Terug naar boven
Dat is nou net het probleem ... Iets vinden wat bij me past... Ik ben nooit goed geweest in afstellen dus pas ik me aan aan de auto. Dus als ik dan wat verander snap ik de auto niet meer. :S

Vandaar dat ik ook eigenlijk niks heb aan die excel file...

Maar het zou echt handig zijn om wat dingetjes af te stellen, want als ik nu meer dan een uur moet rijden loopt het zweet me de bilnaad in en heb ik kramp in mijn armen! ... Niet echt comfortabel...
Terug naar boven
Wimmel-F1 schreef:
Maar het zou echt handig zijn om wat dingetjes af te stellen, want als ik nu meer dan een uur moet rijden loopt het zweet me de bilnaad in en heb ik kramp in mijn armen! ... Niet echt comfortabel...

Ik zie dat niet opgelost worden door een goede setup. Maar begin eens met softe compound banden als de temperatuur dat toe laat en de max rpm's op te schroeven.
Daarna kan je eens proberen de auto voor en achter te verlagen en de ARB's (anti-roll-bars) voor iets te verlagen achter iets te verhogen. Hiermee wordt de auto wat minder onderstuurd dan de default setup.
Uiteraard heb je al de fuel load, gearing en wing setting aangepast aan het circuit. Naar mijn idee ben je dan al een aardig eind op weg naar een 'standaard' setup.
Terug naar boven
Wimmel-F1 schreef:
Dat is nou net het probleem ... Iets vinden wat bij me past... Ik ben nooit goed geweest in afstellen dus pas ik me aan aan de auto. Dus als ik dan wat verander snap ik de auto niet meer. :S

Vandaar dat ik ook eigenlijk niks heb aan die excel file...

Volgens mij ben je gewoon te lui ...
Iedereen heeft wat aan dat excel bestand, het is gewoon een kwestie van goed lezen wat daar staat, kijken wat jij op je setup-scherm of in motec ziet(qua temperaturen bv) en vervolgens op de limiet rondjes gaan rijden, en als je na een verandering je tijd verbeterd is het een goede aanpassing geweest. Het lijkt mij dat iedereen die racegames/sims speelt toch wel een beetje voelt of je over je voorwielen wegglijdt(onderstuur) of dat de achterkant uitbreekt(overstuur), en aangezien je zelf zegt vanaf de GPL-tijd al te rijden mag ik toch wel aannemen dat je dat verschil merkt. ...
Terug naar boven
Zit wat in... Ik ben inderdaad wat lui wat dat betreft...

GPL was lekker makkelijk wat setup betreft... Ik kon redelijk snel zijn zonder me zorgen te maken over de setup...
Terug naar boven
Ik heb altijd overstuur, nou probeer ik van alles en nog wat te veranderen maar ik vrees dat het meer dan aan mezelf ligt?

Vb: Ik neem een bocht in de 2 en ga op het gas en hoppa de auto breekt van achteren weg. Mijn vraag is dan wat doe ik verkeerd? Ik heb het op elk circuit dus ik denk dat het meer aan mijn eigen rijstijl ligt?

Verder als de banden niet warmer worden dan 78 graden, moet je dan je pressure van de banden verlagen of juist verhogen?
Terug naar boven
libbes schreef:
Ik heb altijd overstuur, nou probeer ik van alles en nog wat te veranderen maar ik vrees dat het meer dan aan mezelf ligt?

Vb: Ik neem een bocht in de 2 en ga op het gas en hoppa de auto breekt van achteren weg. Mijn vraag is dan wat doe ik verkeerd? Ik heb het op elk circuit dus ik denk dat het meer aan mijn eigen rijstijl ligt?

Verder als de banden niet warmer worden dan 78 graden, moet je dan je pressure van de banden verlagen of juist verhogen?
Niet op het gras komen he ... Dan breek bij mij ook de auto weg - ook op de curbs kan de wagen behoorlijk uitbreken ...

Vwb die temp: als je de druk verlaagt gaat volgens mij de temp omhoog (graag correctie als ik mis zit)
Terug naar boven
Je kan met de tire-pressure vrij weinig veranderen aan de algehele temperatuur van de band. Het enige wat je kunt doen is het midden warmer/kouder laten worden.

Een optimale bandentemperatuur ziet er zo uit:

LF: 86-90-94. (bijv)

Stel dat het 86-82-90 is, moet er meer pressure in je band. Dan is hij under-inflated.

Is het 86-96-94, zit er teveel druk in je band (= meer wrijving = hogere temp).

Libbes: als je teveel overstuur hebt ligt dat denk ik voor een groot deel aan ej rijstijl. Rijdt je wel met een stuurtje? Zoja, dan moet je proberen wat gelijdeker het gas in te trappen als je een bocht uit komt.

Tim Mosmans

Terug naar boven
Ja ik rij met stuurtje. Op hoeveel % hebben jullie eht gas en rempedaal staan? Het zal ook grotendeels aan mijn eigen rijstijl liggen maar ik vind de grip die ik met de meeste auto's heb erg weinig.

Requiem19 bedankt voor de info nu begrijp ik al een stuk meer waarom die K** banden nooit warmer werden ghehe

ik moet meer met de camber prutsen dan denk ik he....

Kan iemand me uitleggen over de anti rollbar? Hoe pakken jullie die aan voor en achter ivm overstuur?
Terug naar boven
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je ergens kan zien hoeveel de banden zijn gesleten. Ik kan de slijtage op 7x zetten en wat gaan rijden tot de crew zegt dat mijn banden glad worden. Dat vind ik eigenlijk niet optimaal, ik weet niet eens of ze het over de voor- of achterbanden hebben. Zijn er betere methoden?

Terug naar boven
Ja, er is een betere methode.

Simuleer een race met 3x tyre wear en 3x fuell consumption. Rij een hele tank op racetempo leeg en kom dan de pits in (je moet dus in een race zitten). Op het moment dat je stil staat komt het witte vel papier in beeld waarop je je info en keuzemogelijkheden krijgt. Op het vel staat ook je bandenslijtage per band middels 4 getallen. Is het getal hoger dan 30 dan heb je tijdens het rijden al een worn tyres melding gekregen. Hoger dan 50 kan geloof ik niet. Dan is je band al geknapt. 30 moet ja dan ook als max. zien. Daarboven heeft je band nog maar heel weinig grip.
Terug naar boven
Klopt wat Hielke zegt, maar je kan het ook in Open Practice testen.

Tim Mosmans

Terug naar boven
Hielke Kerstma schreef:
.... Op het moment dat je stil staat komt het witte vel papier in beeld waarop je je info en keuzemogelijkheden krijgt ...

Dat papier herinner ik me nog. Een paar weken terug kreeg ik hem voor het eerst te zien tijdens een race. Geen idee wat er van me verwacht werd, kostte een hoop tijd om de 'Enter' te ontdekken ... .

Ik zal eens goed naar het verslag gaan kijken, bedankt.

Terug naar boven
Hey lui, weer een nieuweling hiero [die het best jammer vind dat hij net te laat is voor de gtr comp. ... maar goed =P]
Setuppen doe ik altijd uit de losse pols, werkt meestal geweldig XD (zit bij online races vaak in de top-5)

Jeron: ik heb op barcelona een tijd staan die grofweg 4 seconden sneller is dan de jouwe, alleen dan met de 550, het enige grote verschil tussen de .5 en.75 is de bandenspanning imo, dus als je wilt kan ik je mijn 550 setup wel een keer mailen.
[moet ik eerst die setup file zien te vinden natuurlijk ... ]

Also, anti rollbar zet ik achter bijna altijd rond de 40-50, en voor 1 of 2 tientallen meer dan ie standaard al staat.

Sidenote: in de demo heb ik de eerste week met keyboard gereden, dat was een 1.40.1 als snelste tijd, met alle opties aan, inmiddels rijd ik op hetzelfde circuit 1.38.nogwat met alleen ABS op low [traction controll gebruik ik mn voetjes wel voor, en stability vind ik zulke onzin, gewoon lekker driften als ie gaat]

Wow, da's de langste eerste post die ik ooit gehad heb ...

nee, ik heb geen passender setje, je heb hobbies en passies, anime is een hobby ;o auto's is een passie

Terug naar boven
Het afstellen van het differentieel

In GTR(2) zijn er 3 parameters welke men in het setupscherm kan veranderen:

Power (0-100%)
Coast (0-100%)
Preload (1-5)

De eerste twee afstelmogelijkheden geven je de mogelijkheid om van de achteras een starre as te maken (100% 'lock') of 2 volledig onafhankelijk van elkaar draaiende wielen (0%), zoals bij de vooras altijd het geval is. Dit kan men voor de situatie instellen wanneer er vol vermogen (volgas) op de achteras wordt overgedragen: power, of wanneer er geen vermogen op de achteras wordt overgedragen (0% gas geven): coast. Op preload kom ik later terug

De hoeveelheid lock bepaalt dus in welke mate de as van je rechterachterwiel gekoppeld wordt aan het linkerachterwiel.

Op het gas (power) wil je snel uit de bocht kunnen accelereren. Als je 0% lock gebruikt gebeurt het volgende: de motor gaat vanwege de werking van het differentieel voornamelijk het 'lichtste' wiel aandrijven; het binnenste wiel in de bocht (dit is je linkerachterwiel in een linkerbocht). Als men de 400 tot 650 pk volledig gebruikt bij het uitacceleren zal het binnenste wiel door gaan spinnen/slippen. Je 'gooit dan vermogen weg', omdat het binnenste wiel het vermogen niet kan overbrengen op de weg.

Dit kan je voorkomen door met meer lock te gaan rijden. Vanaf een waarde van ongeveer 30% zal, afhankelijk van je wagen en setup, het binnenste wiel niet meer doorslippen bij het uitaccelereren van een (langzame) bocht. Veel meer lock (meer dan 60 a 70%) zal sneller leiden tot een spin, omdat met het verhogen van de hoeveelheid lock het buitenste wiel in de bocht (rechterachterwiel in een linkerbocht) sneller zal doorspinnen wat kan leiden tot een spin (hoewel dat in GTR2 moeilijk gaat) of tot het glijden van de achterkant, waardoor er extra wrijving ontstaat en er wat exit speed verloren zal gaan.
Met de power-instelling wil je dus een middenweg vinden. Je binnenste achterwiel moet niet als een gek doorspinnen, maar je wilt ook niet zodra je het gas aanraakt achterstevoren staan of gaan glijden. Stel je power dus in op een waarde tussen de 25 en 60%. Wanneer je vaak spint bij het uitkomen van een bocht zou je een lagere waarde dan 25% kunnen nemen, maar waarchijnlijk is er dan iets fout aan je rijstijl of setup.

Als je van het gas gaat (Coast) moet je een balans vinden tussen stabiliteit (rechtdoorneiging van de auto) en het roteren van de auto (als het ware insturen door alleen maar van het gas te gaan) Je begrijpt: meer lock is meer rechtdoorneiging (de kart / skelter/onderstuur) minder lock zorgt voor het meer de bocht in sturen door het gas los te laten (overstuur). Het is belangrijk een goede balans te vinden tussen van het gas gaan en op het gas gaan; in de ene situatie zou er niet veel meer overstuur/onderstuur moeten onstaan dan in de andere situatie. Een goede richtwaarde is 20-40% coast bij 30% power en zo'n 0-20% coast bij 60% power.

Dan nog de preload: deze bepaalt de hoeveelheid lock wanneer er geen sprake is van vol vermogen op de achteras (100% gas geven) of geen vermogen op de achteras (0% gas geven), maar voor de situatie er tussen in. Een lagere preload waarde zal voor meer overstuur zorgen in lange doordraaiers waar je half vermogen gebruikt en een hogere voor meer onderstuur. Deze waarde is ook belangrijk in het gedeelte waar je een langzame bocht uitaccelereert en nog niet al het vermogen gebruikt. Een hogere waarde van preload zal je dan minder snel doen spinnen, maar geeft mogelijk wel meer onderstuur. Persoonlijk werkt een waarde van 2 voor mij persoonlijk het beste. 'Newbies' kunnen aanvankelijk misschien beter voor een waarde van 4 of zelfs 5 kiezen.

Hopelijk heb ik een aantal mensen nu geholpen bij het afstellen van het differentieel ...

Tot slot; voor de technische werk van het differentieel is de volgende site prima (LSD):

http://auto.howstuffworks.com/differential1.htm

Ook de GPL setupgids van Niels Heusinkveld heb ik als bron gebruikt:

http://www.geocities.com/n_heusink/gplsetupgids/setupgids.htm

Edit/ Genoemde richtwaarden gelden eigenlijk alleen voor de 550/575/C5R en misschien ook enkele andere wagens!!

Frits Hermes

Terug naar boven
Top Frits !

Voor mensen die wat meer willen weten over alle krachten (physics) die spelen bij het racen, kan ik dit aanraden;

Brian Beckman's; The Physics of Racing

Of alle hoofdstukken in één rar bestand; HIER

,
Terug naar boven
Bedankt Frits, ik was al een tijdje op zoek naar een duidelijke uitleg van (sper)diffs ...
Terug naar boven
In deze file staan al m'n setups die ik tot nu toe heb gemaakt en ook een aantal setups van andere (Gregger Huttu en Claus Juel). Ik heb vooral setups voor de RS en 575 en enkele C5R setups.

FH setups:

FHSetups.zip

Voor vrij eenvoudig te besturen en snelle setups raad ik de setups van CJ aan. Hij heeft er bovendien veel meer dan ik .... Ik stel t.o.v. CJ met name m'n rem, camber, diff, vering, toe-settings en dempers anders in. Dit zijn voornamelijk persoonlijke aanpassingen aan m'n rijstijl en veranderen de balans van de wagen niet significant.

Die setups zijn hier te vinden:

http://home1.stofanet.dk/cjay/gtr2_setups.htm

Frits Hermes

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   Sorteer op:   
Pagina 1 van 5 [207 Posts] Ga naar pagina: 12345 
Nieuw onderwerp plaatsenReageren Vorige onderwerpVolgende onderwerp