Log in
Simracing.NLForumAlgemeenDiscussieTroubleshooting Berichten sinds laatste bezoek

DIY schakelflippers
Nieuw onderwerp plaatsenReageren Vorige onderwerpVolgende onderwerp
Pagina 1 van 1 [10 Posts] 
 DIY schakelflippers

Na ongeveer 5 jaar beginnen de flippers van mijn G25 af en toe wat kuren te vertonen. Vooral bij wat sneller terug schakelen lijkt het oude beestje wat problemen te hebben. Na wat enig zoek werk naar een ander stuurtje ben ik op niks uitgekomen behalve logitech. Frex, ecci vind ik te duur en Fanatec heeft helaas wat betrouwbaarheids problempjes en ook lees ik geregeld dat de service niet altijd goed is. Vooral het off-center gebeuren vind ik eigenlijk niet kunnen en dat hadden ze veel beter kunnen oplossen. (maar goed dat is mijn persoonlijke mening) Ik vind het wel jammer want vooral de GT3 stuurtje ziet er wel heel vet uit.!

Op veel sites en forums zie ik hele mooie DIY stuurtjes met flippers. Bij iedereen wel bekend denk ik. Maar als je de prijs ziet schrik ik toch wel een beetje. Aangezien ik tevreden met de G25 in het algemeen dacht ik misschien is het een idee om zelf iets te maken.

Nu komt mijn vraag, heeft iemand hier op het forum ervaring met het maken van een flipper systeem? Of kan iemand mij de goede richting wijzen. Zelf heb ik al wat uurtjes gezocht op internet naar foto's en een technische tekening. Foto's heb ik wel gevonden maar tekeningen niet. Hieronder wat voorbeelden.

Wat heb ik al: G25 ... , SLI-m, Eventueel wat machines om metaal te bewerken.

Wat wil ik nog: Sparco OMP stuurtje + adapter, knoppen en schakelaars.

Hopelijk kan iemand hier mij op weg helpen ...

EDIT: Eerste foto weg gehaald.
Terug naar boven
Schroef je G25 open en vervang de schakelaars en klaar ...
Is allemaal muis/toetsenbord meuk dat in dat ding zit dus kill ook effe een cheapo muis ...

** Probeert de rest achteraan bij te houden in de NL.GTR series ...
* Is lekker 2de geworden samen met John in NL.RACE.1 bij de Teams ...

Terug naar boven
Ja oke maar als je het zelf doet kan je het maken zoals je zelf wil. Onder andere een zwaardere klik en het kan er vet uit zien ...
Terug naar boven
Het is waarschijnlijk niet de microswitch die stuk raakt, maar het verenstaal waar de flippers op schanieren.
Door metaalmoeheid worden deze lam.
Komen daardoor niet goed meer terug in de oude positie.
Ik heb dat op de volgende manier opgelost.

Aan beide zijden van het stuur zitten 2 vierkante blokjes.
Deze zijn hol.
Ik heb daar 2 kleine duw/spring veertjes in geplaatst.
Deze kwamen bij mij uit een 1:35 modelauto, had daar nog wat losse reserve onderdelen van.
Die veertjes zijn ook los te verkrijgen in diverse sterktes in de modelbouw- of in de betere ijzerwaren-zaak.
Het gele veertje zie er op de foto's nog net uitsteken.
De veertjes hoeven niet erg lang zijn, ongeveer 1 cm is genoeg.
Je kan ze zelf op maat knippen met een goede kniptang.
Heb kleine gaatjes geboort en er schroefjes in gedraaid om ze te tegen te houden.
En de openening waar het veertje in moet heb ik met een boor in de maat van het veertje gemaakt.
Zodat de veer lekker heen en weer kan maar ook niet te los.
Daarna nog een beetje vet/olie op het veertje.
Na deze mod voelen de flippers beter als ooit tevoren.
Ze hebben een heel fijne tegendruk, snel los laten resulteert ook niet meer in een dubbele klik.
Nog belangrijker de veertjes worden nooit lam, ook niet tijdens lange endurance sessies.
De druk blijft altijd lekker strak, mijn G25 flippers werd na ruim een jaar intensief gebruik al beduidend slapper.
Aan deze tip zouden alle G25 gebruikers wel wat hebben.

Succes ermee!

Terug naar boven
Kijk zoiets was ik dus ook van plan, maar wist niet zo goed hoe ik dat het beste kan doen ... Thnx voor de tip !!

Doordat mijn flippers wat langer zijn heeft dat arme schakelaartje het maar moeilijk af en toe dus ik moet er sowieso iets aan doen ...

Terug naar boven
Ik heb ook een 32 cm stuur er aan hangen.
Mijn flippers zijn ook verlengd.
Oude er af gezaagd, en nieuwe iets wijdere carbon flippers er weer op gemonteerd.

Door het wijde perspectief op de foto lijken ze een stuk meer naar binnen te staan als in het echt.

Maar zonder die veertjes mod zouden de flippers daardoor wel heel slap worden.
Terug naar boven
Thanks voor de tip.! ... Ga een deze dagen even langs de modelbouw winkel in de buurt voor een veertje.

Kwa stuur heb ik mijn oog laten vallen op dit sparco stuurtje

330mm net even wat groter dan het standaard G25 stuurtje. 350mm lijkt me weer net iets te groot en krijg ik denk meer een vrachtwagen idee ...
Terug naar boven
G25 is 28 cm. en in mijn auto 38 cm. maar sinds 35 cm. het grootste is wat je kan kopen heb ik dat maar gedaan gewoon ... Zoooveeeeeel comfortabeler dan dat stom 28 cm. ding van Logitech !!!

Terug naar boven
Dat standaard stuurtje is idd wel aan de kleine kant. Maar 35cm ... Dan heb je zeker ook zo een vrachtwagen stuurknop erop

Gister alvast de adapter besteld bij derek spears http://www.derekspearedesigns.com/Wheel-Adapters.html 29euro incl verzenden en voor de G25 en G27 ... Vanmorgen al een mailtje dat het vandaag op de post gaat ...
Terug naar boven
Die opmerking hadden anderen al gemaakt, maar eh nee niet zo'n ding erop ...

Die Derek maakt leuke spulletjes !! Veel plezier ermee ...

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   Sorteer op:   
Pagina 1 van 1 [10 Posts] 
Nieuw onderwerp plaatsenReageren Vorige onderwerpVolgende onderwerp